Promluva při Podvečeru modliteb za životní prostředí a náš vztah k němu, Emauzy 14.1.2020. (Gn 1,26–28; Mt 25,31–46)
Ten, kdo podobně jako já občas cestuje po světě, musí si všimnout
toho, že lidí je stále víc. Letiště jsou přeplněna, nádraží jsou
přeplněna, památky jsou přeplněny a často i příroda je přeplněna.
Zkrátka člověk zaplnil Zemi. A mě přitom vždy napadne to, že my jsme
vlastně svědky splnění Božího příkazu z Knihy Geneze, kde Bůh lidem
říká: „Ploďte a množte se, naplňte zemi a panujte…“ Jen mi v tom
cosi nesedí. Opravdu si to takhle Bůh představoval? Tohle chtěl? Nebo že by
se Bible mýlila a poněkud přestřelila v ambicích a nárocích na
člověka? Vždyť už mnozí dnes mluví o tom, že zemi by vlastně bylo
mnohem lépe bez lidí i bez jejich plastů, chemikálií, výfukových plynů
a vůbec bez všech těch jejich úžasných vynálezů. Ekologicky se
v posledku chová ten člověk, který se vůbec nenarodil.
Jak to tedy Písmo myslí? Jsme schopni tomu porozumět? Má pravdu? My
věřící jsme už navyklí automaticky obhajovat kauzu Boží. V Písmu
přece je Pravda, i když často těžko pochopitelná a zanesená pod nánosy
věků. Přestože také zdaleka všemu v Bibli nerozumím, spíše naopak,
jsem stále více přesvědčen, že už nerozumím ničemu, dovolím si Bibli
obhajovat i tentokrát.
Za prvé, zemi jsme nenaplnili, ale zamořili. Něco naplnit, znamená jistou
míru. Když je pohár naplněn, tak je to tak akorát, ale nepřeteče. Když
se proroctví naplní, tak to znamená, že je všechno tak, jak má být. Když
se život člověka naplní, tak udělal to, co měl. Ne, my jsme zemi
nenaplnili, ale zamořili. Kdo za to může? Naše lidská neschopnost dodržet
správnou míru. Všechno musíme přestřelit a ani pak ještě nejsme
spokojeni. Naplnit zemi přece neznamená, že se musíme ušlapat. Naplnit zemi
neznamená, nedat ničemu ostatnímu prostor. A kromě toho, zemi lze přece
naplnit i pokojem, láskou, milosrdenstvím, soucitem. Také to nám
nedochází.
Za druhé, panujeme, ale panujeme špatně. My ekologicky ladění křesťané
si někdy toto slovo „panujte“ změkčujeme, přislazujeme, různě ho
kroutíme a ohýbáme, a byli bychom vlastně nejraději, kdyby tam vůbec
nebylo. Panovat, to přece zní tak drsně, násilně, brutálně. Může to
Bůh vůbec po nás chtít? Jenže Bůh to s tím panováním bohužel myslí
vážně. Nedávno mne zaujal výklad evangelního textu, který jsme dnes
četli. Co tam říká Ježíš těm, co jsou po pravici? „Pojďte,
požehnaní mého Otce, ujměte se království.“ Ujmout se království
znamená vládu, panování. Úkol panovat dostanou spravedliví a nikoli
nespravedliví. Skutečně kralovat a vykonávat vládu podle Boží vůle umí
jen ten, kdo je spravedlivý, ten kdo je Božím obrazem, tedy ten, kdo je
v pravém slova smyslu člověkem.
Člověk je zkrátka tvor, ze své podstaty určený k panování. Ať se nám
to líbí nebo ne. Ježíš tam nedává třetí možnost. Buď budeš kralovat,
nebo budeš zatracen, nic mezi tím. Mnozí dnes myslí, že přírodu
zachráníme tak, že s ní splyneme, vyklidíme pole, zřekneme se svého
lidství, že sebe sama prohlásíme za jedno ze zvířátek. To všechno však
znamená rezignaci na své lidství, svou důstojnost i odpovědnost.
Problémem současného člověka je to, že neumí nebo nechce být člověkem
se všemi důsledky, z toho plynoucími.
A proto také neumí panovat. Přitom panovat vůbec neznamená nic
výjimečného, pouze to, že každý se dokáže na svém místě zhostit
svého úkolu, svého poslání. Uklízečka musí umět panovat nad koštětem,
protože jinak po ní zůstane špína. Řidič musí umět panovat nad
automobilem, protože jinak někoho ohrozí na životě. Učitel musí umět
panovat nad žáky, protože jinak je nic nenaučí. Chirurg musí umět panovat
na operačním sále, protože jinak pacientovi nepomůže. A koneckonců,
každý má umět panovat sám nad sebou, nad svými negativními vlastnostmi a
sklony, ovládat pokušení konat zlo. A tak to platí i v globálním
měřítku. Umět panovat nad zemí, mořskými rybami, ptactvem a nad vším,
co se na zemi hýbe, neznamená nic jiného, než být tomu všemu
prospěšný.
Písmo praví: „Kdo nechce pracovat, ať nejí.“ A kdo nechce panovat, ať
raději není. Amen.