Biblická odpověď na otázku, zda Bůh miluje i zvířata, se zdá být
zřejmá. Nacházíme ji v Knize Moudrosti: „Miluješ všecko, co je, a
neošklivíš si nic z toho, co jsi učinil, vždyť bys ani nemohl připravit
něco, co bys měl v nenávisti. A jak by mohlo cokoli trvat, kdybys to ty
nechtěl, anebo být zachováno, kdybys to nepovolal k bytí? Šetříš
všecko, protože to je tvé, Panovníku, který miluješ život“ (Mdr
11,24–26). Horší je to už s aplikací této skutečnosti. Miluje také
člověk, stvořený k obrazu Božímu, všechno, co Bůh stvořil? Našla tato
triviální teologická pravda nějakou odezvu v etice?
Vztah ke zvířatům je nejstarší ekoetickou otázkou. V dřívějších
kulturách to byli jen osamocení jedinci, kdo si ji kladli. Většina lidí si
nemohla dovolit ten „luxus“ zabývat se jí. Zvířata byla každodenní
součástí zemědělsko-pastevecké, či zemědělsko-dobytkářské
společnosti. Byla tady samozřejmě pro člověka, jako potrava či zdroj
jiného užitku. Morální otázky po limitech zacházení se zvířaty se
zdály bezpředmětné. Nicméně už ve středověku nacházíme např.
v osobnosti sv. Františka z Assisi myšlenku o tom, že zvířata jsou také
svým způsobem naši bližní. Nejsou sice lidmi, tedy nemůžeme s nimi plně
recipročně komunikovat, jsou však cítícími živými tvory, v mnohém nám
podobnými. A z toho by měly vyplývat nějaké limity určující
zacházení s nimi.
Teprve doba renesance a zejména osvícenství tuto otázku začíná řešit.
Vegetarián Leonardo da Vinci anebo Francois Voltaire považovali za lidskou
tupost nevidět ve zvířatech cítící tvory zasluhující úcty, soucitu a
morálních ohledů. Osvícenský filosof Jeremy Bentham vytvořil etiku,
utilitarismus, založenou na existenci utrpení. Poprvé zahrnul zvířata,
která také mohou trpět, do etických ohledů. Trvalo však ještě dlouho
než se omezení, týkající se zacházení se zvířaty, začala objevovat
v zákonech. Zejména v době po 2. světové válce, kdy západní
společností hýbal duch pacifismu a ochrany přírody, vznikla mnohá hnutí a
iniciativy, snažící se o všeobecnou změnu chování člověka ke
zvířatům i ostatní přírodě.
Přesto, že dnes už máme zákony na ochranu zvířat a nemůžeme tedy
s některými z nich zacházet jako s jakýmikoli jinými věcmi, situace se
od dob minulých zas až tak zásadně nezměnila. Dokonce je v mnohém ještě
složitější a paradoxnější. V městech máme doslova vedle sebe
zvířecí hřbitovy a kadeřnické salóny pro psy i jatka, velkochovy a
masný průmysl. V tom prvním případě se zachází se zvířetem jako
s členem rodiny, téměř osobou, v tom druhém případě je jen materiálem
určeným ke spotřebě. Na jednu stranu se vědci, studující biodiverzitu
nemohou v mnoha zemích bez speciálního povolení sebrat ani mravenečka, na
druhou stranu se jakási úchylná česká modelka prezentuje na internetu
s trofejemi vzácných a vymírajících velkých zvířat, které
vlastnoručně zastřelila, a nikdo jí v tom není schopen zabránit.
Současná společnost zmítaná duchovním i morálním chaosem, léta od
paradoxu k paradoxu. Všechno je „normální“ a o ničem už nelze říci,
že je z principu špatné. Mimochodem, když na jednom
z nejrozšířenějších serverů v sekci „životní styl“ můžete
číst například článek s nadpisem: „Byla jsem třikrát těhotná, ale
děti nechci. Nikdy.“, pak vás nějaká šílená modelka se zastřelenými
zvířaty či pop-hvězda oblečená do šatů z kusů masa už přece nemůže
nijak překvapit.
Nemohu si pomoci, ale stále více nabývám dojmu, že láska ke zvířatům je
vyhrazena stejně úzkému okruhu lidí, jako tomu bylo dříve. I onen
ochranářský a pacifistický patos druhé poloviny minulého století se jaksi
vytratil. Už tady zase máme vojáky, už zase otevřeně zbrojíme a
obchodujeme se zbraněmi, už zase se vytvářejí antagonistické tábory se
svými propagandami. Jedna strana zastrašuje druhou a všichni se bojí všech.
Mezi všemi těmi teroristy, islamisty, anarchisty, rebely, separatisty, ale
také developery, kmotry, oligarchy či lobisty, se nějaká zvířata úplně
ztrácejí. Tam, kde se znovu bojuje o úctu k člověku, je úcta ke
zvířeti (a přírodě) mimo mísu.
Ani my křesťané na tom povětšinou nejme o mnoho lépe. Vezeme se na vlně
současné mentality a zrazujeme tak své poslání být světlem světa a solí
země. Někdy dokonce aktivisty, bojující za ochranu přírody,
zesměšňujeme, jako by se snažili o něco špatného. Jeden italský autor
pojednávaje o těch, kteří obhajují práva zvířat, vyjadřuje krásnou
myšlenku. Říká, že tyto aktivity, ať už jsou jejich argumentace jakkoli
diskutabilní, jsou ve své podstatě hymnem na lidskou osobu, na její
schopnost vcítit se i do tvorů odlišných od sebe, pečovat o ně a ctít
jejich potřeby. Láska ke zvířatům není jen výsadou Boží, je také
jedním z vrcholů lidskosti. Je velkým úkolem nás křesťanů, aby náš
život se vším všudy, tedy i se vztahem ke zvířatům a přírodě vůbec,
byl takovým hymnem na lidskou osobu, hymnem těch, kteří oslavují
Stvořitele i celé jeho stvoření.