Před nedávnem proběhla médii zpráva o tom, že nejstarší belgický
pětadevadesátiletý nevyléčitelně nemocný atlet odešel na onen svět
eutanazií. V poslední den dokonce uspořádal s přáteli večírek na
rozloučenou, dal si šampaňské, bavil se… Odcházel prý zcela vyrovnaný,
s dobrým pocitem pěkně prožitého života a těšil se na ráj, na
manželku, kterou tam potká… Vypadá to rozumně, dokonce snad hrdinsky. Asi
bychom neměli soudit duši ani motivace toho člověka. To posoudí Bůh.
Církev odmítá eutanazii především proto, že považuje lidský život za
nedotknutelný. Život je něco, co dostáváme od Boha, něco, co přesahuje
náš pozemský horizont, co není a nesmí být jen v našich rukách. Stejně
tak jako život, tak i bolest, utrpení a umírání je něco, co nás
přesahuje. Člověk v jakékoli situaci života, i v té, která se zdá
být nejvíce bezvýchodnou a nehodnou žití, může nacházet smysl, může
až do poslední chvíle naplnit hodiny a minuty svého pozemského života už
třeba jen tím, že o lásce k životu vydá svědectví těm druhým.
Křesťan může navíc své utrpení nabídnout jako spolu-vykupitelskou
oběť, může je připojit ke kříži Kristovu a vědomě tak doplňovat to,
co zbývá k plné míře Kristových útrap. V této perspektivě není
žádná životní situace marná nebo bezcenná. Kultura, která legalizuje
eutanazii, tímto krokem říká, že nerespektuje absolutní Boží autoritu
nad lidským životem a ani nevidí hodnotu oběti a utrpení. Člověk bere
vlastní život do svých rukou a zachází s ním, jak chce. To může mít
nedozírné důsledky nejen ve vytváření mentality pohrdání člověkem, ale
zejména v případech, kdy legalizace eutanazie umožní vraždit i ty,
kteří si eutanazii nepřejí. U zvířat je situace poněkud odlišná.
Zvířata také mohou trpět, pociťovat bolest, strach atd. Aniž bychom
utrpení zvířat jakkoli snižovali, nemůžeme si být jisti tím, že mohou
vnímat své utrpení jako oběť nebo modlitbu. Díky sebereflexivnímu
vědomí, které zvířatům v plné míře chybí, může člověk najít
pozitivní a nedocenitelné hodnoty i v tom, co je mu nepříjemné a může
tyto hodnoty svobodně přijmout a proměnit v hodnoty vyššího duchovního
řádu. Církev se k eutanazii zvířat nevyjadřuje. Je však proti
jakémukoli zbytečnému způsobování bolesti a utrpení zvířatům.
Zvířátku, které jsme si vzali do péče, s nímž spolu-trpíme a
soucítíme a za něž jsme tím pádem před Bohem odpovědní, můžeme
utrpení, jemuž samo nerozumí, v nevyhnutelném případě ulehčit i tím,
že mu je zkrátíme. To ostatní už nechme na Pánu.
Katolický týdeník 7/2014